تحریم از جنس تتر

آذر 28, 1402 | تحلیل و بررسی

مقدمه

بنیاد تتر یا هر نهاد متمرکزی که یک ارز دیجیتال را مدیریت می‌کند، می‌تواند دارایی‌های موجود در کیف‌پول‌های خاص را تحت شرایط خاصی مسدود کند.

تتر (USDT)، مانند سایر ارزهای دیجیتال متمرکز، در سیستمی عمل می‌کند که صادرکننده (بنیاد تتر) سطحی از کنترل روی توکن‌ها را دارد. این کنترل به آن‌ها اجازه می‌دهد تا توکن‌ها را در کیف‌پول‌ها مسدود کنند. به‌ویژه در مواردی که مربوط به مسائل قانونی، نگرانی‌های مربوط به انطباق یا فعالیت‌های مشکوک به کلاهبرداری است.    

با این حال، توجه به این نکته مهم است که ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز (مانند بیت‌کوین و اتریوم)، معمولاً دارای مرجع متمرکزی نیستند که بتواند دارایی‌های کیف پول را مسدود کند. اما استیبل‌کوین‌های متمرکز مانند تتر به دلیل ماهیت متمرکزشان این توانایی را دارند.

مواردی که ممکن است به دلیل آن، دارایی‌های  یک کیف‌پول، توسط تتر مسدود شوند عبارتند از:

  • الزامات حقوقی: اگر حکم دادگاه یا حکم قانونی خواستار مسدود کردن وجوه خاصی به دلیل تحقیقات یا اختلافات قانونی باشد، تتر یا هر صادرکننده متمرکز ممکن است از این دستورالعمل‌ها تبعیت کند.
  • پیشگیری از کلاهبرداری: در مواردی که کیف پول‌ها با کلاهبرداری، یا موارد امنیتی همراه است، Tether ممکن است دارایی‌ها را مسدود کند.
  • ارتباط با آدرس‌های مشکوک و سیاه: اگر آدرس‌ها در فعالیت‌های مشکوک یا غیرقانونی نظیر فعالیت‌های پولشویی، ارتباط با آدرس‌های تحریمی و.. دخیل باشند، تتر برای مسدود کردن دارایی‌های آن کیف‌ها اقدام کند.
  • سایر دلایل: در بعضی از موارد نیز تتر آدرس‌هایی را بدون هیچ‌گونه توضیح مسدود می‌کند، این آدرس‌ها معمولا در هیچ‌گونه از دسته‌بندی‌های بالا قرار نمی‌گیرند.

در ادامه قصد داریم به بررسی آدرس‌هایی بپردازیم که به علت ارتباط با آدرس‌های تحریمی مسدود شده‌اند.

مقصد خروجی تراکنش‌ها یکی از موارد مهمی ا‌ست که توسط بنیاد تتر بررسی می‌شود. برای مثال در دو آدرسی که توسط این بنیاد مسدوده شده است،  با وجود این که بیش‌ترین سهم تراکنش‌های ورودی این دو آدرس (آدرس اول بیش از یک سوم و آدرس دوم به‌صورت کامل) از صرافی‌های بین‌المللی معتبر نظیر بایننس است، اما به این دلیل که بخش قابل توجهی از خروجی‌های این کیف‌ها به صرافی روسی تحریمی واریز شده است (هم به‌صورت مستقیم و هم با واسطه)، بنیاد تتر اقدام به مسدود سازی این دو کیف کرده است. نمودار دو آدرس ذکر شده در زیر آورده شده است.

بررسی نمونه‌های دیگر

در گراف زیر نمونه دیگری از این آدرس‌های تحریم شده را مشاهده می‌کنید که با وجود استفاده از واسطه برای تراکنش‌ها، با صرافی‌های تحریمی در ارتباط بوده‌اند.

همانند مقصد تراکنش‌های هر کیف، مبدا تامین مالی آن نیز برای نهادهای بین‌المللی مهم است. به گونه‌ای که اگر آدرسی ورودی‌های خود را از نهادهای تحریمی بگیرد و خروجی‌های خود را به صرافی‌های بین‌المللی واریز کند، باز هم احتمالا دچار مشکل خواهد شد. در ادامه ورودی‌های یک آدرس مسدود شده توسط تتر را مشاهده می‌کنید. این آدرس بخش عمده‌ای از خروجی‌های خود را به نهادهای بین‌المللی معتبر واریز کرده، اما به علت مشکوک بودن ورودی‌های خود، مسدود شده است.

حساسیت بنیاد تتر نسبت به ارتباط با آدرس‌های تحریمی به صورت برابر نیست. به این معنی که در بعضی از موارد ارتباط کوچک و با واسطه با صرافی‌های تحریمی باعث مسدودسازی نشده اما این بنیاد نسبت به ارتباط با آدرس‌هایی که طبق گفته آن‌ها تروریستی شناسایی شده، بسیار حساس‌تر است. به گونه‌ای که آدرسی که کمتر از ۲ درصد ورودی‌های خود را از چنین کیف‌پول‌هایی دریافت کرده، توسط این بنیاد مسدود شده است. نمودار مربوط به این آدرس در شکل زیر آورده شده است.

در ادامه گراف دیگری از ارتباط یک آدرس با آدرس‌هایی که تحت عنوان تامین مالی تروریست معرفی شده‌اند، نمایش داده شده است. همانطور که مشاهده می‌کنید، با وجود استفاده از واسطه‌های متعدد، بازهم بنیاد تتر این ارتباط را شناسایی و اقدام به مسدودسازی کیف‌پول‌ مرتبط کرده است.

کیف‌پول‌هایی که هم در ورودی و هم در خروجی خود با نهادهای تحریمی چه با واسطه و چه بدون واسطه (ریسک بدون واسطه نسبت به استفاده از واسطه‌ها بیش‌تر است) اقدام به انتقال ارز کرده‌اند بسیار در ریسک مسدود شدن قرار دارند. این آدرس‌ها حتی با وجود درصد پایینی از ارتباط ولی در هر دو سمت خروجی و ورودی، ممکن است مسدود شوند. در ادامه، نمودار نمونه‌ای از آدرس مسدود شده توسط بنیاد تتر که به‌صورت میانگین کمتر از ۱۰ درصد تراکنش‌های ورودی و خروجی آن با نهادهای تحریمی مرتبط می‌باشد، آورده شده است.

در بعضی از موارد هم ممکن است آدرسی با سایر علت‌ها مسدود شود. در ادامه خروجی و ورودی آدرسی نمایش داده شده‌است که هیچ‌گونه ارتباطی با نهادهای تحریمی نداشته‌است، اما مسدود شده است.

سخن پایانی

در این پست نمونه‌ای از تحریم‌ها توسط بنیاد تتر را مشاهده کردیم و این باور که تتر غیرمتمرکز و غیرقابل کنترل است، به طور کامل نقض شد. پنتا به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کند که برای نگهداری از دارایی‌های خود از رمزارز تتر استفاده نکنند و در صورت استفاده ریسک مربوط به مسدود شدن دارایی‌های خود را بپذیرند.