بررسی توکن BRG

آذر 27, 1402 | کنکاش

۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲ ساعت ۱۰:۱۷ تراکنشی در بلاک شماره ۱۵۵۳۳۲۰۰ ثبت شد که در آن ۱۰ میلیارد توکن BRG که بر بستر بلاکچین بایننس ایجاد شده بود، به کیف‌پولی به آدرس «0x650fb5ec701fc56013fb66f8a794a1e5f825063d» منتقل شد. پنتا در این گزارش قصد دارد به زمان پدید آمدن این توکن‌ها پرداخته و آن‌ها را تا رسیدن به مقصد دنبال کند.

سه تراکنش با حجم ۸۰ درصد کل عرضه

در زمان نگارش این گزارش، آدرسی که ۱۰ میلیارد توکن BRG از شبکه دریافت کرده، با ۷۰ تراکنش ثبت شده که شامل این توکن بوده است، فعالیت خود را ادامه می‌دهد. از این ۷۰ تراکنش، سه تراکنش حدود ۸۰ درصد از حجم خروجی را به خود اختصاص داده که به ۳ کیف‌پول مختلف واریز شده است. این سه تراکنش، اولین گام تقسیم BRG به کیف‌پول‌های کوچک‌تر (با موجودی کمتر) است. این سه تراکنش به مبالغ ۴ میلیارد، ۲ میلیارد و ۹۲/۱ میلیارد BRG در تاریخ ۲ جولای ۲۰۲۲ ثبت شده‌اند. پیش‌تر ذکر شد که این سه تراکنش به سه کیف‌پول مختلف واریز شده، اما تراکنش ۲ میلیاردی با یک واسطه به کیف‌پول دریافت کننده ۴ میلیارد BRG واریز شده است. در واقع ۸ میلیارد از این ۱۰ میلیارد توکن BRG در سه تراکنش به ۲ کیف‌پول واریز شده است که آن‌ها را در این گزارش، کیف‌‌پول‌های لایه‌ ۱ می‌نامیم (این تراکنش‌ها در گراف رسم شده، با رنگ سبز پررنگ مشخص شده است).

۲ میلیارد دیگر از ۱۰ میلیارد BRG در تراکنش‌های بسیار کوچک‌تر به کیف‌‌پول‌های مختلف واریز شده‌ است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این وجوه به‌طور تقریبی به ۲۵ کیف‌پول دیگر واریز شده که ۱۵ کیف‌پول از آن‌ها، در تعدادی تراکنش، BRGهایی را با حجمی بین ۷۰ تا ۱۳۰ میلیون توکن دریافت کرده‌اند و حجم تراکنش سایر کیف‌پول‌ها از عدد ذکر شده کمتر بوده است.

به‌صورت خلاصه، تقریبا بخش عمده‌ای از این ۲ میلیارد BRG، بعد از تقسیم به کیف‌پول‌های کوچک‌تر، به‌صورت خرج نشده باقی مانده است.

کیف‌پول دارای ۲ میلیارد توکن BRG

این کیف‌پول به صرافی کوینکس متصل‌ و تراکنش و معاملات خود را با این صرافی انجام داده است. این کیف‌پول مبلغ دریافت شده را با تراکنش‌های بین ۲۰۰-۳۰۰ میلیون توکنی به کیف‌‌پول‌های کوچک‌تر تقسیم کرده است (که در این گزارش آن‌ها را کیف‌‌پول‌های لایه‌ی ۲ می‌نامیم). بخش قابل توجهی از این توکن‌ها به صرافی کوینکس منتقل شده است. در بررسی تاریخ تراکنش‌های این کیف‌پول می‌توان مشاهده کرد که حجم قابل توجهی از تراکنش‌های واریزی به کوینکس با استفاده از کیف‌‌پول‌های لایه‌ی ۲ در دو تاریخ ۴ و ۲۵ اکتبر سال ۲۰۲۲ صورت گرفته است. برای درک بهتر و برای نمونه ۴ تراکنش خروجی از این کیف‌پول را با سبز کمرنگ در گراف زیر می‌توانید مشاهده کنید.

شروع معاملات در کوینکس

توکن BRG از ۸ اکتبر معاملات خود را در کوینکس آغاز کرده است. به‌طور معمول واریز یک ارز به صرافی عمدتا با هدف نقد کردن دارایی یا معامله آن با دارایی دیگر صورت می‌گیرد. با این تفاسیر می‌توان نتیجه گرفت هدف از این واریزی‌ها در تاریخ ۴ و ۵ اکتبر، نقد کردن بخشی از دارایی‌ها در روزهای آغازین معاملات در کوینکس بوده است. زیرا معمولا در اولین روزها حجم معاملات بالایی شکل می‌گیرد و کاربران جدید به قصد خرید وارد شده و بنابراین امکان فروش در حجم‌های بالا فراهم می‌شود.

لازم به ذکر است که قیمت BRG بعد از لیست شدن طی یک هفته، بیش از ۵۰ درصد افت را تجربه کرد. تاریخ بعدی که در آن تراکنش‌های واریزی مختلفی از کیف‌پول دارای 2 میلیارد BRG به صرافی کوینکس ثبت شده، تاریخ ۲۴ و ۲۵ اکتبر است. در این تاریخ قیمت BRG برابر با ۰۰۰۲۶/۰ دلار بود. اما این عدد بعد از دو هفته به ۰۰۰۱۸/۰ می‌رسد. در واقع بعد از واریز با حجم‌های بالا در مرحله دوم به صرافی کوینکس و احتمالا فروش توکن‌ها، قیمت این ارز در دو هفته بیش از ۳۰ درصد کاهش را تجربه کرد. به‌صورت خلاصه بعد از دو نوبت واریز BRG به صرافی کوینکس و فروش با حجم‌های بالا به کاربران، این ارز کاهش قیمت‌های بیش از ۵۰ و ۳۰ درصدی را تجربه کرده است. در نمودار زیر، کاهش قیمت این ارز را مشاهده می‌کنید.

کیف‌پول دارای ۶ میلیارد توکن BRG

این کیف‌پول، همانند کیف‌پول قبلی، دارایی‌های خود را به لایه‌های پایین‌تر و با استفاده از تراکنش‌هایی به حجم تقریبی ۳۰۰ میلیون BRG تقسیم کرده است. در هنگام بررسی این کیف‌پول، باید به نکته زیر توجه داشت:

کیف‌پول‌های لایه ۲ که با کیف‌پول دارای ۶ میلیارد توکن BRG همکاری می‌کنند، دارایی‌های خود را به کیف‌‌پول‌های کوچک‌تر که در اینجا لایه ۳ نامیده می‌شوند تقسیم کرده‌اند (معمولا این تراکنش‌ها با حجم‌هایی بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون BRG صورت گرفته است).

مسیر نارنجی و قرمز رنگ

بعضی از کیف‌‌پول‌های لایه ۲ که توکن BRG را از کیف‌پول لایه ۱ دریافت کرده‌اند، بعد از انتقال این ارزها به کیف‌‌پول‌های لایه‌ ۳، آن را به‌صورت خرج نشده نگه داشته‌اند. در گراف زیر دو آدرس به‌عنوان نماینده‌ این آدرس‌ها نمایش داده شده که با دنبال کردن رنگ‌های نارنجی و قرمز می‌توان رفتارهای این آدرس‌ها را مشاهده کرد. فقط در دو آدرسی که در گراف مشاهده می‌شود، بیش از نیم میلیارد توکن BRG از آدرس لایه ۱ دریافت شده که به‌صورت خرج نشده باقی مانده است. باید به این نکته توجه داشت که BRGهایی که با همین الگو در کیف‌‌پول‌های لایه‌ ۳ خرج نشده باقی مانده است، بیش از ۱ میلیارد BRG است.

به عقیده پنتا اختیار این مبالغ در دست صاحبین این پروژه است. این توکن‌ها با دو لایه فاصله مستقیما از کیف‌پول‌های صاحبان اصلی این پروژه دریافت شده و احتمالا صاحبین این ‌BRGها منتظر هستند که در صورت امکان در زمان مناسب و در سیکل صعودی بعدی بازار رمزارزها، دارایی‌های خود را به فروش برسانند.

مسیر بنفش

نقطه شروع مسیر بنفش، شامل یک کیف‌پول لایه ۲ ا‌ست که در یک تراکنش ۳۷۰ میلیون BRG برابر با ۷/۳ درصد کل عرضه این توکن را دریافت کرده است. این کیف‌پول همانند بقیه‌ کیف‌پول‌ها، دارایی‌های خود را به کیف‌‌پول‌های کوچک‌تری تقسیم کرده است. مقصد این ارزها با یک واسطه، صرافی کوینکس است. همانند کیف‌پول قبلی واریز کننده به کوینکس، این آدرس نیز حجم چشمگیری از توکن BRG را در زمان لیست شدن این توکن به کوینکس انتقال داده است. تراکنش دیگری که با استفاده از واسطه‌ها به صرافی کوینکس واریز شده در تاریخ ۲۳ آوریل ۲۰۲۳ رخ داده که در آن زمان قیمت BRG حدودا ۶ برابر قیمت حال حاضر بود.

گروه دیگری از تراکنش‌ها در تاریخ ۱۸ و ۱۹ ژانویه ۲۰۲۳ رخ داده که وجوه آن به صرافی کوینکس واریز شده است. دقیقا در نقطه‌ای که به انتهای پرشتاب‌ترین حرکت قیمتی BRG نزدیک بود. توکن BRG تا به امروز هیچ‌وقت نتوانسته کندلی بالاتر از قیمت ثبت شده در آن روز را ثبت کند. در آن روزها کیف‌‌پول‌های واسطه، BRGها را در تراکنش‌هایی با حجم‌های سنگین به کوینکس انتقال داده‌اند. برای نمونه یکی از این تراکنش‌ها را می‌توانید در گراف قبل مشاهده کرد. در نمودار زیر، تغییرات قیمت توکن BRG را مشاهده می‌کنید.

مسیر آبی‌رنگ

این مسیر کار خود را با دریافت تراکنشی ۳۱۰ میلیونی از کیف‌پول لایه ۱ آغاز می‌کند. این تراکنش در تاریخ ۲۸ آگوست ۲۰۲۲ ثبت شده است. این کیف‌پول در تاریخ ۴ می دارایی‌های خود را به کیف‌های لایه‌ی ۳ انتقال می‌دهد. تمامی تراکنش‌های انتقال دارایی از لایه ۲ به لایه ۳ در مسیر آبی رنگ و در تاریخ‌های ۳ و۴ می اتفاق افتاده است. کیف‌پول‌های لایه ‌۳ بعد از دریافت BRGها منتظر زمان مناسبی برای فروش هستند و از نظر آن‌ها ۸ سپتامبر ۲۰۲۳ زمان مناسبی برای انتقال دارایی‌ها و فروش آن‌ها در صرافی BingX است.

کیف‌‌پول‌های لایه‌ی ۳ برای انتقال دارایی از دو کیف‌پول واسطه نهایی استفاده می‌کنند. واریزی‌های این دو کیف‌پول به صرافی‌ها در ساعت ۱۹ تا ۲۱ ثبت شده است. در ادامه تاثیر این واریزی‌ها و فروش سنگین صاحبان BRG را می‌توان در چارت زیر مشاهده کرد.

مسیرهای متفرقه

مسیر آخر که از لحاظ تعدد و حجم سهم کمتری را نسبت به سایر مسیرها به خود اختصاص داده است مسیر آبی‌کم‌رنگ  (در گراف اسلاید پنجم می‌توان مشاهده کرد) است. این مسیر به‌عنوان نماینده‌ای از مبالغی‌ است که نه به‌صورت مستقیم به صرافی‌ها و نه به‌صورت خرج نشده در کیف‌پول‌های لایه‌‌های مختلف باقی مانده‌اند.

سخن پایانی

در این گزارش توکن BRG زیر ذره‌بین پنتا قرار گرفت. صاحبین این پروژه توکن‌های خود را در سه مسیراصلی انتقال داده‌اند و بخشی از آن‌ها را به صرافی‌ها واریز کرده، بخشی را نزد خود نگه‌داشته و بخشی را در شبکه انتقال داده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد قبل از کاهش‌ قیمت‌های جدی این توکن، واریزی‌های سنگینی از کیف‌پول‌های لایه ۲ و ۳ به صرافی‌ها صورت گرفته است.

در نهایت پنتا از سرمایه‌گذاران این بازار تقاضا دارد پیش از سرمایه‌گذاری در هر ارزی تحقیقات و بررسی‌های کاملی را انجام دهند و بخاطر داشته باشند اینگونه پروژه‌ها اگر جنبه کلاهبرداری نداشته و همچنین وایت‌پیپر و تیم معتبر داشته باشند، اما به این دلیل که کنترل آن‌ها در اختیار تعداد محدودی کیف‌پول است، امکان دستکاری قیمت وجود خواهد داشت.